Az utóbbi években az online irodalom papíralapú kiadványai kiemelkedően teljesítettek a könyvpiacon. A statisztikák azt mutatják, hogy 2021-ben a 100 legjobb szépirodalmi papírkönyv között az online irodalmi művek 31 helyet foglaltak el, az új könyvek eladási listáján pedig 63 helyet. Ezek az adatok arra késztetnek minket, hogy elgondolkodjunk, vajon miért olyan népszerű az online irodalom a nyomtatott könyvek piacán? Hogyan adhatnának új értéket az online irodalomnak az írók és a kiadók, amikor az interneten való szerializálásból áttérnek a nyomtatott kiadásra? Áttekintve a korábbi zsánerregények történetét a szerializálástól a papíralapú publikálásig, azt találtuk, hogy Jin Yong 金庸 regényeinek tapasztalata az újságokban és folyóiratokban való szerializálástól a revízióig, majd a publikálásig másfajta betekintést nyújthat számunkra. 

Az online irodalom papírkiadásának útja 

Valójában, a papíralapú kiadás mindig is a kínai online irodalmi művek terjesztésének egyik fontos csatornája volt. Az elmúlt 20 év során az online irodalom papíralapú kiadása három szakaszon ment keresztül, és mindegyik szakasz sajátos módon fókuszált a piaci hajtóerőkre, ill. a kiadott tartalom szelekciójára. 

1997-2002 volt az online irodalom papíralapú kiadásának első szakasza. Akkoriban, a legtöbb online irodalmi mű az irodalomrajongók amatőr alkotása volt. Csak kevés népszerűnek számító regény és esszé kapta meg a lehetőséget, hogy papírformában is megjelenjen. Az egyik legkorábban kiadott és nagy hatást gyakorló online irodalmi alkotása, Lao Rongnak 老榕 a “Dalian Jinzhou does’t Believe in Tears” 大连金州不相信眼泪 című blogbejegyzése volt. A blogbejegyzés egy futballmérkőzés során szerzett élményéről szólt, ami 1997 novemberében jelent meg egy déli újságban. A “nyomtatás” az újságolvasók szerkesztőséghez intézett javaslata alapján kezdődött el, majd ezt az esszét több mint 600 nyomtatott sajtó nyomtatta újra. 1998-ban Ruffian Cai 痞子蔡 “Az első intim kapcsolat” 第一次的亲密接触 című műve az internet hot topicjává vált, és a következő évben a Knowledge Publishing House adta ki. Ezt követően pedig még néhány online író munkáját is adaptálták gyorsan a papír kiadáshoz. 

Ebben az időszakban, az Under the Banyan Tree 榕树下, mint a kor egyik jelentős irodalmi weboldala, a könyvkiadást fontos értékesítési csatornaként használta. Nem csak könyvsorozatokat indított el, hanem a kiadókkal is együttműködve “Az év legjobb online irodalmi műveinek” az összeállításában és kiválasztásában is részt vett. Ezek a tartalmak azonban korlátozottan váltak elfogadottá a papírkönyvek piacán, és alacsony eladásaik miatt, nem hoztak stabil bevételt a weboldalnak. 

2003 után, az online irodalom fokozatos kereskedelmesiesítésével, a papíralapú kiadás az online irodalomgyártás fontos profittermelő csatornájává vált. Ez az időszak körülbelül 2014-ig tartott, ami az online irodalom papíralapú kiadásának második szakaszát jelentette. Az ekkor megjelent művek többek között fantasy, sci-fi, romantikus, xianxia műfajú terjedelmes regények voltak. A piaci hajtóerőtől függően a papírkiadás ebben a szakaszban két modellre volt osztható: 

  • Az első modellt az irodalmi weboldalak uralják. Például a Dragon Sky 龙的天空, ami fantasy, sci-fi és más műfajú regények papírkiadására összpontosított, és nagyon népszerű volt a tajvani könyvpiacon. Azonban a kontinentális Kína könyvolvasói nem voltak túl fogékonyak ezekre a feltörekvő műfajokra, ami nem kielégítő kiadói eladásokhoz vezetett.  
    2003-ban a Qidian Chinese Network egy online fizetős olvasórendszert hozott létre, amely elősegítette az online regénygyártás kereskedelmi forgalomba hozatalát. Ugyanakkor megtartotta a papírkiadói csatornát, és létrehozta a papírkiadásra összpontosító Qidian Literature Networkot, de összességében nézve, a papírkiadás csak az online fizetős olvasási modell kiegészítéseként funkcionált.  
  • A második modellt a könyvkereskedők uralták. Néhány kiadó elkezdte felkutatni és kiadni a legkelendőbb könyveket, mint például a “Things about the Ming-dinasty” 明朝那些事儿, “The Lost Tomb” 盗墓笔记, “Empresses in the Palace” 后宫·甄嬛传 és “To our youth that will eventually pass away” 致我们终将逝去的青春. Az irodalmi weboldalakhoz képest a könyvkereskedők jobban ismerték a papíralapú könyvpiac igényeit, továbbá hatékonyabb reklám- és marketingstratégiáik voltak. Ők voltak azok, akik kikövezték az utat az online regények papíralapú kiadása előtt. 
     

A harmadik szakasz 2015-ben indult el és napjainkban is tart. Ebben az időszakban a meghatározó erőt az irodalmi weboldalak, ill. a mögöttük álló kereskedelmi tőke képezi. A 2015-öt az „IP első évének” is szokták nevezni. A kereskedelmi tőke erőteljesen belépett a piacra, hogy egy kulturális iparági láncot építsen ki. A papírkiadás pedig az online irodalom “IP-fejlesztésének” a részévé vált. Egyes könyvkereskedők és kiadók irodalmi honlapokat hoztak létre az online zsánerregények befogadására és azok további gondozására. Habár az első két szakaszban is adaptáltak már filmre, televízióra, képregényre stb. néhány webirodalmi alkotást, azonban ezek léptéke kicsi volt, és nem emelkedtek ipari szintre. Ebben az időben, a papírformában megjelent online irodalmi művek inkább az olvasás rajongóinak szánt gyűjtemények és “ajándékkönyvek” jellegzetességeit öltötték magukra. 

A három fejlődési szakaszt követően az online irodalom papíralapú kiadása kifinomultabbá vált, és szorosabb kapcsolatban állt a film- és televízióiparral. A kimagasló webirodalmi alkotások olyan szűkös erőforrássá váltak, amelyekért minden fél versengett. A kiadók már nem tudnak úgy “aranyat ásni” az interneten, mint régen, és egyre szűkült a lehetőség, hogy a webirodalmi alkotásokból önállóan tudjanak „sikerlistás könyveket” létrehozni. 

Az online irodalom „IP-fejlesztésére” való támaszkodás rejtett válságot alakított ki a papíralapú kiadások jelenleg nyüzsgő színterének színfalai mögött. De a koncepciók megváltoztatása, a függőségtől való megszabadulás és az online irodalom új értékének megteremtése a papírkiadás révén lehetséges kiutat jelenthetnek az online irodalom papíralapú kiadásához. 

(Visited 17 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük