Napjainkban, a szépirodalom1 fejlődése hatalmas kihívásokkal néz szembe. Vannak, akik úgy vélik, hogy az irodalmi világ egy nagy változás korszakába lépett, és az eddig vezető pozícióban levő hagyományos írások átadták a helyüket valami másnak. Romantikus, sci-fi, thriller, időutazás, munkahelyi… ezek a népszerű műfajokba sorolt regények egy új terminust kaptak – műfaji fikció.2 […]
De mit nevezünk műfajirodalomnak, azon belül műfaji fikciónak? Miben különböznek a műfajirodalom értékelési szempontjai a szépirodalomtól?
A továbbiakban a Yangcheng Evening News riportere és Sheng Zichao irodalomkritikus közötti interjú átirata olvasható.
Shen Zichao a VIII. Mao Dun Irodalmi Díj zsűrijének egyik tagja volt. A beszélgetésre, valamikor a díjátadó után, 2011 szeptemberében került sor.
Hogy miért fontos ez? Az online irodalom történetének a második, 2003-2012 közötti szakaszáról van szó, amikor az irodalom iparosítása még nem történt meg, és az akkori szakértők már érzékelték a kínai irodalomban végbemenő változásokat, szellemi áramlatokat.
Yangcheng Evening News: Néhány szakértő szerint a műfajirodalom a jövő potenciális irodalma, vajon a műfajirodalom felváltja-e a szépirodalmat?
Sheng Zichao: Ez a kijelentés egyoldalú. Az 80-as évek végén, volt egy diskurzus, ami a „szépirodalom halálálának elméletet” hirdette. A kritikus, Lei Da úr, nagyon tragikusan írja le ezt: „Az irodalom nehéz, de az irodalom él.”
A 90-es évek után, ahogy Kína társadalma a piacgazdaság felé fordult, sokan azt mondták, hogy a szépirodalom marginalizálódott, de ez valójában nem más, mint a szépirodalom „félreértelmezése”. Természetesen, mindannyian úgy érezzük, hogy az új évezred óta, az online irodalom térnyerésével, a bestseller könyvek piacának jelentős részét a konvencionális műfajirodalom, mint a wuxia, romantikus, detektív, rejtély, sci-fi, történelmi regények, vagy az újonnan megjelenő műfajirodalom, mint például a rejtély, fantasy, időutazás, kémregény, munkahelyi, pénzügyi irodalom, foglalta el. A műfajirodalom szinte a tömeges szintű olvasás fő áramává vált Kínában.
Tehát azt is mondhatjuk, hogy az irodalom jelenlegi fejlettségi állapotából ítélve, egyre több író, különösen fiatalok azok, akik tudatosan a műfajirodalom írásával kezdtek el foglalkozni, és hogy a kortárs kínai irodalom a korszak fejlődésével új területeket nyitott meg a műfajirodalom számára. Ezért úgy gondoljuk, hogy egy szakmai díjat kellene létrehozni a műfajirodalom számára, annak érdekében, hogy irodalmi értelemben véve is tiszteletet nyerjen, és hogy felelősségteljesebbé váljon, tudatosabban keresse a minőség javítását.
Yangcheng Evening News: Ön gyakran hozzáteszi a „tömeges” szót a műfajirodalomhoz, ez azt jelenti, hogy a műfajirodalom lényegében populáris irodalom, nem képes kiváló művek létrehozására, és nem képes klasszikusokat produkálni, csupán a gyorséttermek korának olvasmányai?
Sheng Zichao: Nem hiszem. A műfajirodalom fő olvasói a diákok, az irodai dolgozók és a hétköznapi polgárok, ez vitathatatlan tény. Különösen, néhány specifikus műfaj, mint például a fantasy, saját olvasótáborral rendelkezik, akik tudatosan ezeket az írásokat keresik, éppen ezért ez egy olyan irodalmi forma, amit főként azzal a célzettal írnak, hogy kielégítsék a tömegek olvasási igényeit. Az ilyen művek azonban, nem feltétlenül számítanak kulturális fast-foodnak, és nem is mindegyikük populáris regény. Mint ahogy a Ming és Qing dinasztia idejének [1368-1840] sok klasszikus regénye is, valójában a műfajirodalom fejlődésének termékei, beleértve a tudós ifjak és szép hajadonok románcáról, a politikai intrikákról, a halhatatlanokról és szörnyekről szóló regények, végül sok klasszikust hagytak maguk után.
Ne felejtsük el, hogy a Négy Nagy Klasszikus3 is a műfajirodalomhoz tartozott abban az időben. A műfajirodalom egy bizonyos alműfajából, kezdetben hiányozhatnak klasszikus művek, de generációk munkájának eredményeként gyakran maradnak hátra klasszikus művek. Jelenleg, ki merné azt mondani, hogy a detektívregények, wuxia regények, sci-fi regények között nincsenek klasszikusok?
Yangcheng Evening News: A műfajirodalom egy új irodalmi kifejezés. Mi a különbség az online irodalom és a szépirodalom között?
Sheng Zichao: Véleményem szerint az irodalom tipizálása és a műfajirodalom két összefüggő, de minőségileg eltérő fogalom. Általánosságban elmondható, hogy a irodalom tipizálása a hasonló témájú művek megjelenésének mintázatos hajlamát jelenti, mint például az új korszak irodalmának kezdeti szakaszában a „reform irodalom”, a 90-es évek végén a „realista sokkhullám regények” és a jelenlegi „alsó osztály irodalma”, amelyek végül egy nagyjából hasonló történeti mintába esnek, megjelenik bennük a tipizálhatóságra való hajlam.
A műfajirodalom egy stíluskoncepció, amelynek bizonyos történelmi hosszal (kiművelési folyamattal) kell rendelkeznie, a műveknek meghatározott léptékűnek és mennyiségileg reprezentatívnak kell lenniük. A témák, műfajok, szereplők és cselekmények szempontjából is rendelkezniük kell a szükséges esztétikai elemekkel, ugyanakkor a várható olvasók körében valamilyen specifikus olvasási elvárást keltenek. A műfajirodalom és a szépirodalom közötti különbség néha elmosódott, a szépirodalom általában a személyre szabott, másolhatatlan és eredeti írásmódra helyezi a hangsúlyt, míg a műfajirodalom inkább a hasonlóságokra és a mintázatra összpontosít. Ami az online irodalmat illeti, az a megjelenítési platformot jelenti. Valójában a jelenlegi műfajirodalmi művek többsége szerializált online irodalomként jelenik meg az interneten.
A bejegyzés a Genre literature: the winner in the great changes of literature alapján készült. A cikk folytatását a linkre kattintva tudod elolvasni.
1纯文学(Chún wénxué) Szépirodalom – a Pure Literature kifejezésnek 3 jelentése is van: Az első, az a modern, független irodalomtudományi koncepció, amely ellentétes az ókor „irodalom” koncepciójával; a második, az az önszabályozó esztétikai irodalomfelfogás, mely ellentétben áll az utilitarista/haszonelvű irodalomfelfogással; a harmadik pedig a kereskedelmi kultúrával szembeni irodalomfelfogás.
2类型小说(Lèixíng xiǎoshuō) Műfaji fikció/Népszerű fikció – A műfaji regényeknek négy figyelemre méltó jellemzője van: elsőként, a műfaji regények alapvető létformája a népszerű regényeknek. Másodszor, a műfaji regények képezik azt a csatornát, ami a legjobban optimalizálja az irodalom szórakoztatási funkciót. Harmadszor, a műfaji regények fejlődése szorosan kapcsolódik a média fejlődéséhez, és maga a média az, ami a műfaji regények hatjóerejéül szolgál. Negyedszer, a műfaji regényekben található detipizáló irányzat olyan belsó mozgatórugó, amely fenntartja a műfaj frissességét, vitalitását.
3 四大名著(Sì dà míngzhù) Négy Nagy Klasszikus – annak a négy irodalmi alkotásnak a gyűjtőfogalma, amelyekre gyakran a műfajirodalom mércéjeként hivatkoznak:
- Dream of the Red Chamber (红楼梦): egy összesen 120 fejezetből álló, ősi Kínában játszódó fantázia regény;
- Yourney to West (西游记): az első romantikus regény istenekről és démonokról, ami az ősi Kínában játszódik;
- Romance of the Three Kingdoms (三国演义): az első fejezetekre bontott történelmi regény a kínai irodalomban;
- Water Margin (水浒传): az első wuxia regény, amit népies kínai karakterekkel írtak.