A „Kínai Irodalmi Válogatások” című folyóirat 2019. évi 7. számának „Fókusz” rovata az internet és napjaink irodalmi életének kapcsolatára összpontosít. Shao Yanjun, a Pekingi Egyetem professzora, kutatócsoportjával együtt egy hosszú távú kutatást végzett, mely alapján a következő javaslatokat tette az „online irodalom klasszikus szabványaira” és a „klasszikus írókra” vonatkozóan.
Részlet Shao Yanjun a Fókusz rovatban megjelent cikkéből
Az online regények „klasszikusnak” számító jellemzője a példaértékű teljesítményükben rejlik: közvetítik a kor legfontosabb lelki szorongásait és értékorientációit, magukban hordozzák a kor realitásának legteljesebb és leggazdagabb információit, és ezeket a legkifejezőbb online irodalmi formába öntik. Örökségük abban nyilvánul meg, hogy a korábbi írástechnikák ezekben az alkotásokban összpontosulnak, amelyek ennek a korszaknak a csúcsminőségét képviselik. Mitöbb, először a kortárs olvasók körében kaptak széles körű elfogadást, míg a kortárs írók követték és utánozták őket. Terjedésük nem feltétlenül azt jelenti, hogy a mű generációról generációra hagyományozódott, hanem azt, hogy a későbbi írók folyamatosan tisztelegnek előttük, újraértelmezik őket, sőt parodizálják és aláássák azokat, így a szóban forgó művek, a műfaj fejlődésének és átalakulásának folyamatában, elkerülhetetlen mérföldkővekké és alapstandarddá váltak. Eredetiségük abban rejlik, hogy a műfaji funkciók teljeskörű megvalósítása mellett, egy jellegzetes, írói egyéniséggel rendelkező irodalmi stílust alakítottak ki. Széleskörűen magukba foglalják más irodalmi műfajok elemeit, valamint az irodalmi műfajokon kívül eső különböző formákat, kreatív módon felfrissítve ennek a műfajnak a fejlődését. Transzcendenciájuk pedig abban nyilvánul meg, hogy azok a művek, amelyek elérik azt a végső állapotot, hogy példaértékűek, örökíthetőek és eredetiek legyenek, áttörhetik korszakuk, csoportjuk és műfajuk korlátait, és bekerülhetnek egy szorosabb irodalomtörténeti kontextusba, valamint koruk, csoportjuk és műfajuk mintázataiként egyfajta tartós, általános érvényű irodalmi reprezentációjává válhatnak az emberiség közös értékeinek.
A „klasszicitás” elvét véve viszonyítási alapul, a „A Kínai Online Irodalom Húsz Évének Antológiája” című gyűjteményben, miután kiválasztottuk a fontosabb irodalmi műfajok reprezentatív alkotásait, öt „klasszikus írót” mutattunk be: Mao Ni (猫腻), Bing Lin Shen Xia (冰临神下), Angry Banana (愤怒的香蕉), Priest, Feitian Yexiang (非天夜翔). Az online regények szabványának kialakítása az elmélet és kreatív munka közötti folyamatos mérlegelést igényli, a kreatív munka szempontjából pedig főként az említett öt író műveire támaszkodik.
Azért választottuk ezt az öt írót „klasszikus írónak”, mert a műfajirodalom mércéjével az ő alkotásaik nem megragadhatóak. Ők először is a „műfaji irodalom nagymesterei”, de írásaik jelentősége és értéke már túllépett a műfaji irodalom keretein. Ez a fajta transzcendencia nem csak azt jelenti, hogy írásaik műfajokon ívelnek át – gyakran szándékosan több műfajt is kipróbálnak, és a regény témájának, hangvételének megfelelően választják ki a legmegfelelőbb műfajt, esetenként több műfajt is kombinálnak – hanem azt is, hogy túllépték a műfajregények értékrendi és konvencionális korlátait, ill. a műfaji sablonok inkább felszerelések, sem mint bilincsek a számukra. A műfajban való írás mellett, a források széles skáláját is felhasználják egy jól felismerhető személyes stílus kialakításához. Az írás a hivatásuk, és egyben a világukkal való kapcsolatuk kezelésének módja. Megoldották saját alapproblémáikat és válaszoltak korunk alapvető felvetéseire. Stabil világszemléletet, életszemléletet és értékrendet alakítottak ki, és felépítették saját irodalmi világukat. Továbbra is nagy hatású alkotásokat adnak ki, és magas színvonalú „vasrajongókkal” rendelkeznek, akik nagy mértékben azonosulni tudnak az írók értékeivel és esztétikai stílusával, ezért gyakran hajlandóak támogatni őket a szabad felfedezésükben, sőt hagyva, hogy a saját útjukat járják. Ők azok az írók, akik valóban a „piramis” csúcsán állnak. – Nem feltétlenül nekik vannak a legjobb kereskedelmi teljesítményeik, de a legklasszikusabb irányultságaik nekik vannak.
Ennek az öt „klasszikus írónak” az online irodalomhoz való hozzájárulása nemcsak abban rejlik, hogy a legmagasabb szintű műveket alkották meg, hanem abban is, hogy minőségi áttörést hoztak a webes irodalom fejlődésében.
– Shao Yanjun
Ha kíváncsi vagy a cikkben szereplő 5 klasszikus online irodalmi író irsmeretőjére Shao Yanjun szemszögéből, akkor kérlek nyomozz tovább erre a linkre kattintva: These five „Internet literature masters” are also responding to the core propositions of this era | Focus
Pingback:Az irodalmi műfajok útvesztőjében – Lengyel Kati